28 באוגוסט 2012

בלוז לרופא שיניים

לאחר הניתוח השני של החזרת האף (שחרור הרקמות) למקום של הדרי, קיבלנו הנחייה לתאם המשך טיפול עם ד"ר אייל בוצר. ד"ר בוצר, רופא השיניים מ"איכילוב", שהדרי לא חיבבה במיוחד בתקופת ניסיונות ה"פלטה".
אני, כמו שציינתי כבר, דווקא הייתי בעדו. 

ד"ר בוצר הוא באמת רופא נחמד. אמנם קצת ציני, אבל כמי שגילתה את עולם הרופאים - לרוב הציניות חייבת להיות טבועה בהם. רופאי ילדים, מעבר לרגישות המופתית שהם חייבים להפגין כלפי הזאטוט, חייבים להיות רגישים גם כלפי ההורים. רופא שמטפל בילדים חייב שתהיה לו סבלנות כלפי ההורים, להסביר על כל הליך שהוא חושב או רוצה לפעול על-פיו. אליי צריך הרבה סבלנות כי אני שואלת הרבה שאלות. וד"ר בוצר עונה על הדרישות האלה בנועם, בסבלנות ושלווה. בציניות.  לפעמים לא צריך יותר מזה.

לאחר הניתוח עלו כל מיני שמועות בנוגע להתחלתו של טיפול אורתודנטי כבר בגיל 3. כאמור השיניים העליונות הקדמיות בקעו קצת יותר פנימה מאצל כל ילד אחר, וחשוב שכאשר יבקעו השיניים הקבועות, בגיל מאוחר יותר, הן יבקעו במקום הנכון. לא חשבנו שנכון להתחיל טיפול אורתודנטי בגיל כל-כך מוקדם ועוד בטווח כל כך קרוב לניתוח, אבל אמרנו, נראה מה יש לד"ר בוצר להגיד, אחרי הכל הוא סימפטי.

הדר לא חשבה כמוני. מבחינתה מדובר בעוד רופא שרוצה להציץ לה לתוך הפה. האזור הכל-כך רגיש שלה.
כשהגענו בפעם הראשונה, מעבר לתעצומות הנפש היה צורך גם בכח. הדרי שתמיד מבינה הכל, מייד ויותר מדי, לא הסכימה לשתף פעולה באופן מוחלט. צעקות, בכי והיסטריה כללית. מזל שיועד היה כי אני ברחתי מהחדר.
הממצא של ד"ר בוצר קבע - חשש לעששת בשיני השסע. תופעה מוכרת במקרים כאלו של שסע.
ניתנו לנו שתי אפשרויות - להגיע שוב לבצע כתר זמני על השיניים, מה שיכול להחזיק כחצי שנה, טיפול שעלול להיות ארוך בביצוע שלו, ובמקרה של ילד שלא משתף פעולה יכולים להתלוות לטיפול חומרי טשטוש; או, האפשרות השניה - טיפול אחת לשלושה שבועות של מריחת פלואוריד על השיניים במרפאה. הדרי תתרגל לדמות של ד"ר בוצר, ולאט לאט תרגע ותקבל אותו כדמות רפואית.

אז הלכנו על האפשרות השנייה.

הדרי הלוחמנית נרגעה לאט לאט. אם בהתחלה היו צעקות ובכי עוד בטרם נכנסנו, היום היא כבר יודעת שהיא יכולה לנהל משא ומתן עם ד"ר בוצר על מספר ההפתעות שהיא רשאית לבחור לאחר שסופרים לה את השיניים.
הדרי מבינה ומוכנה לקראתו של אייל כבר יום לפני הטיפול. יודעת מראש את המתנות שתחפש בסלסלה, ובהחלט התהליך הזה עושה את שלו. הפלואוריד גם עובד ובינתיים כולנו מרוצים.

קופת החולים ממשיכה להקשות בבירוקרטיה של מתן טופס 17 (התחייבות לתשלום). הטענה העיקרית והמגוחכת היא שטיפולי שיניים הם בסל הבריאות. משמעות הדבר, מבחינתם, שניתן ללכת לכל רופא שיניים של קופת החולים ושם יינתן הטיפול הנדרש. בטיפולי שיניים לילדים שנולדו עם שסע דרושה התמחות ייחודית. לא כל רופא ידע כיצד לטפל בשיניים שלא בהכרח בקעו במקום הרגיל, בצורה הרגילה ואם בכלל בקעו.

מהבירורים שלנו וההמלצות שאנחנו קיבלנו, ד"ר בוצר וד"ר אייזנבוד (רמב"ם, חיפה) אכן הם הטובים בתחומי טיפולים מסוג זה. אנחנו בחרנו בד"ר בוצר מסיבות גיאורגרפיות, וברור לנו שכל טיפול בהדר יתבצע אצלו. לצערנו, קופת החולים לא חושבת ככה ומאוד מקשה בקבלת טפסי התחייבות. התגובה הראשונית שלהם היא לא.
לאחר התעקשויות רבות הבנו שה"לא" יכול להתחלף ב"אולי" ובהמשך אפילו ל"כן".

לכל קופת-חולים יש את הזכויות הבסיסיות שלה אותן היא מפרסמת.
מבירור במגוון קופות גיליתי כי ילדים שנולדו עם שפה שסועה / חך שסוע זכאים להתחייבויות מצד הקופה של עד 100% בטיפולי השיניים במרפאות פרטיות ובבתי חולים.
האישור ניתן מהאחראי על תחום סל השירותים הבריאותיים אשר מטפל בכל בקשה חריגה. אליו לרוב נהוג להעביר
את כל המסמכים הנדרשים (תוכנית טיפול, הצעות מחיר), והוא אשר יעביר אותם לבקר שיניים ארצי, אשר בוחן כל מקרה לגופו. בקר השיניים הוא המוסמך הבלעדי מטעם הקופה לאשר/לא לאשר טיפולי שיניים.
במקרה של הדרי לקח לי הרבה זמן לגלות מהו ההליך הנכון כי הקופה לא יידעה אותנו בזכויותינו. אם בדרך כלל
מבקשים את טופס ההתחייבות ממרפאת האם, אז כאן התהליך הוא הפוך. מתחילים מההנהלה הראשית של המחוז, עד שמגיע האישור למרפאה המטפלת. קיבלנו שני סירובים להתחייבות, ולמרות זאת המשכנו בהתעקשות שאנו זכאים, עד אשר זכינו לתשובה החיובית. גם כאן ד"ר נחמני עזרה לנו והקלה עלינו כשטרחה וכתבה לנו מכתבים המעידים על  המצב הרפואי של הדרי.

בירוקרטיה היא סיפור לא קל. לא פורשים לנו את הזכויות הרפואיות בשביל להקל לנו על הכיס ועל הלב.
אבל עם קצת התעקשות וטיפת אמונה בצדקת הדרך גם את המכשול הזה עוברים בסופו של דבר.

טיפולי השיניים ממשיכים. לפעמים הם קלים יותר ולפעמים פחות. למרות שהדרי תמיד מעדיפה אותי בסביבת הטיפול, אני מבינה שיהיה לי יותר "קל", להדרי יותר "נכון" ולד"ר בוצר הרבה יותר פשוט, אם אני פשוט אעלם מסביבת הטיפול ואל הדרי תתלווה דמות פחות רגשנית לטיפולים הללו. יועד במקרה הזה הוא הדמות המתאימה.

אני רק מקווה ומניחה שהחיבוק (וההפתעה) שהדרי מקבלת ממני בסיומו של כל טיפול מפצים על ההעלמות שלי מחדר הטיפולים. 

17 תגובות:

  1. מסכימה, ד"ר בוצר הוא בהחלט רופא נהדר. אנחנו מבקרים אצלו הרבה, ביום הלידה הוא עלה לתינוקיה אלינו ומאז אנחנו מגיעים אליו כל שבוע כבר 3 חודשים. ליונתן שפה וחיך שסועים דו-צדדית פרמקסילה הייתה מסובבת קצת ומחוץ לפה בעזרת פלטה הוא יישר אותה והכניס פנימה וגם יצר קלומלה (בעזרת פלטה אחרת), ובקרוב הניתוח הראשון שלנו (עוד חודש). בינתיים נתנו לו את כל ההתחייבויות שצריך.

    השבמחק
    תשובות
    1. יאנה, מרגש אותי לראות שאת עוקבת וממשיכה לקרוא את הבלוג.
      אני מנסה לתאר לעצמי איך זה להרגיש לקרוא את כל מה שאנחנו כותבות מהצד שלך. האמת אני לא באמת מצליחה, אבל כן מקווה שיש בזה תחושה של "יהיה בסדר" אמיתי, ולא רק כביטוי. לפי מה שאני מבינה את בהתחלת הדרך, אבל מצד שני אנחנו גם בתחילת מסלול חדש עם הטיפולי שיניים של הדרי, אז זה קצת מתעתע אותי.
      הצוות הרפואי של יונתן הוא הצוות עליו אנחנו כותבות או שמדובר בצוות אחר?
      מאחלת לכם הצלחה בניתוח, וכמובן שאשמח לשמוע את התחושות שלך לאחריו, וכמובן שאם תרצי לכתוב אז גם לפניו;

      איריס

      מחק
    2. יאנה, גם אני מצטרפת למה שאיריס כתבה.
      אני מתרגשת לשמוע מעוד ועוד הורים שעוברים את מה שאנחנו עברנו וקוראים את הבלוג.
      המקרה של יונתן הוא בדיוק כמו של אורי ואם יש לך שאלות בכל נושא את כמובן מוזמנת לשאול ונשמח להיות איתך בקשר.
      בהצלחה רבה, המון בריאות ונחת!
      שירי

      מחק
    3. אנחנו מטופלים באיכילוב, את הניתוח יעשה ד"ר לשם, ואת הטיפול עם הפלטות אנחנו עושים אצל ד"ר בוצר.
      אני מאוד שמחה על זה שפתחתו בלוג, כי כשאנחנו חיפשנו מידע על הנושא כמו איפה לנתח או איזה רופאים הם טובים מצאנו ממש פיסות קטנות, הודעות ישנות בפורומים שונים שלא קשורים לנושא ושום דבר קונקרטי.
      אכן יש לי שאלות בקשר לניתוח, יותר נכון על ההחלמה מניתוח, על תקופה הראשונה שאחרי. איך הוא יאכל אחרי הניתוח? איך הכאבים שאחרי הניתוח? והוא עכשיו מגלה את הידיים ומכניס אותן הרבה לפה אז אחרי הניתוח יהיה אסור בגלל התפרים?

      מחק
    4. יאנה, אכן התקופה של ההחלמה מהניתוח איננה פשוטה. צריך לגייס הרבה כוחות, אמונה ואופטימיות ופשוט לעבור את זה ביחד עם התינוק!
      בגיל הזה הפה הוא כל עולמו של התינוק ומאוד קשה לו שיש שם פתאום תפרים וזה כואב ואי אפשר לגעת. אבל לכל דבר יש פתרון - אפשר להאכיל בצינורית שמחוברת למזרק, או רק במזרק, או לנסות להעביר צינורית דרך פטמת הבקבוק, כל דבר שיעזור להשקות את התינוק בחלב בלי ששום דבר ייגע בתפרים. אני לא יודעת מה המדיניות של ד"ר לשם אבל בטח ידריכו אתכם שם באיכילוב.
      בכל מקרה, תהיו חזקים, תזכרו שזו תקופה לא נעימה שעוברת ונגמרת ושיהיה המון בהצלחה!
      כבר כמה זמן אני חושבת לכתוב פוסט על הכנות לניתוח והחלמה מניתוח - הנה נתת לי תמריץ, מקווה לפרסם משהו כזה בקרוב!
      תמשיכי לכתוב לנו בכל דבר שתרצי,
      בברכה,
      שירי, אימא של אורי

      מחק
    5. אני מאמינה, יאנה, שאת תגלי בעצמך איך ההחלמה של יונתן תתרחש.
      אני די בטוחה שכל תינוק חווה את זה בדרך אחרת, וככה גם הסביבה שלו. תינוקות שכואבים יותר ותינוקות שכואבים פחות, אבל כמו ששירי ציינה תאגרי כוחות פיזיים (אני שבוע ימים הייתי עם הדרי בידיים, בעיקר בגלל שלא רצתה לרדת ממני) ובמקביל כוחות נפשיים. תנסי להעזר עד כמה שתוכלי בסביבה בכל מה שקשור לעניינים טכניים (אל תשכחי שגם את צריכה לאכול...) כי אני מאמינה שעד כמה שההורים נותנים מעצמם לילדם התהליך עצמו הוא "קל" יותר ו"מהיר" יותר. פשוט תהיי שם בשבילו ותגלי בדיוק מהם הצרכים והרצונות שלו ואיך את מעניקה לו אותם.

      איריס

      מחק
  2. הגעתי לבלוג שלכם דרך פורום בתפוז, ואני יכולה להזדהות עם הקשיים שלכם בתור הורים, וגם קצת עם מה שהילדים שלך חווים [באופן כללי]. בתור הורה אני יכולה להזדהות איתכם משום שילדתי לפני 7 חודשים תינוקת מקסימה, שנולדה עם תסמונת 'פייר רובין' שכולל בתוכו גם חיך שסוע. כל התהליך של הבדיקות הגנטיות [אני עשיתי בשיבא], ההתייעצות הראשונית עם ד"ר אריאלה נחמני האשפוז הממושך של הקטנה [כמעט שלושה חודשים] בפגייה בבי"ח מאיר, והתחלת הביקורות גם אצל פרופ' פינקלשטיין , מוכרות לי בהחלט. לשמחתי , לקטנה יש רופא ילדים שמכיר את התסמונת שיש לה והודיע לי חד משמעית שאם יעשו לי בעיות עם טפסי 17 הוא מרים שם את כולם :-), ועד עתה לא עשו לי בעיות עם טפסי 17 לדר' נחמני.
    ויכולה מעט להזדהות עם הילדים משום שאני בעצמי נולדתי עם חיך שסוע.
    מה שבסך הכל רציתי לומר בסופו של דבר - שבאמת יהיה בסדר, מניסיון :)

    השבמחק
  3. תודה, כי אחרי הכל באמת אין חכם כבעל ניסיון...
    אני מניחה שאת זה כבר תעשי בעצמך, אבל תשמרי על הרופא ילדים שלך עד כמה שרק תוכלי,
    רופא שמראש מודיע על "הגנה" בקבלת ט17 הוא בעיניי רופא ראוי.
    בסופו של דבר מה שתמיד מצליח לתסכל אותי זו הבירוקרטיה.
    מקווה שתמשיכי לעקוב ולקרוא, וכמובן שנשמח תמיד לתגובות מתחברות ומעודדות;

    איריס

    השבמחק
  4. לא מבין למה צריכות להיות בעיות עם ט17. לא צריכות להיות בעיות עד גיל 18, אחרי זה... זה כבר סיפור. לפעמים אני נאלץ לשוחח באופן ישיר עם הפקידה בצד השני שאחראי ולהסביר למה אני צריך ט17..בדרך כלל אני מקבל ט17. היו מקרים שלא קיבלתי את הט17 לפני בדיקות מסוימות, ונאלצתי לשלם סכומים של 700ש"ח... לאחר מכן הצלחתי להשיג ט17 ולקבל את הכסף חזרה. אני בן 33 ואחרי 18 כל הזמן יש לי בעיות עם ט17.

    השבמחק
    תשובות
    1. למה יש בעיות עם ט17 אני גם לא יודעת, אבל הן קיימות. מאחר והיום ילדים עד גיל 12 זכאים לטיפולי שיניים "חינם", קופות החולים חושבות שהדרי יכולה לקבל טיפולי שיניים אצל כל רופא מטעמה. למעשה היא יכולה לקבל אך ורק מידי מי שמומחה בתחומי השסע. ד"ר בוצר הוא רופא מומחה של התחום שמקבל בבית-החולים איכילוב שנחשב לגוף פרטי. לקח לא מעט זמן בליווי מכתבים ואישורים להסביר להם שרק הוא יכול לטפל בה ולא כל רופא מטעם הקופה. נכון לעכשיו אושרו לנו שני טיפולים שעלותם הכוללת מגיעה ל-1000 ש"ח. אחרי זה, אם נצטרך, אני רק מקווה שזה יהיה פשוט יותר.
      אני מניחה שמאותה סיבה הגיונית לא צריכה להיות "בעיה" גם לאחר גיל 18. בזכויות הבסיסיות של כל קופת חולים מציינים מה מגיע למי שנולד עם שפה שסועה ו/או חך שסוע וההחזרים. לפי מה שאני בדקתי לכל הטיפולים מגיע 100% החזרים בין אם בבתי חולים או רופאים פרטיים.

      גם אצלך מעוררים קשיים בטיפולי שיניים?
      אשמח אם תיידע במה מדובר, כי אם מדובר בטיפולי שיניים הגיל לא צריך להוות מכשול.

      איריס

      מחק
  5. לא, זה לא להאמין עד כמה הקופה יכולה להקשות ולהיות חסרת רגישות, גם אנחנו נתקלנו ב״תופעה״ הזויה הזאת, עשו טעות בדואר עם ההעברה שלנו למכבי, וכשביקשנו טופס 17 לפגישה עם דר׳ בוצר לא הסכימו לתת לנו! החצופים מבחינתם אל תסעו לבדיקה או שתשלמו פרטי(מה שבסוף קרה), כל הוויכוחים לא עזרו פשוט אטומים! אז שילמנו לבוצר פרטי 150 שח עבור בדיקה ועכשיו נרדוף אחריהם להחזר... איזה חוסר התחשבות מוחלט פשוט בושה וחרפה!
    אז אני רוצה רק להבין, אנחנו בעצם זכאים לטיפול שיניים באופן פרטי והקופה משתתפת 100% בתנאי שהם מקבלים חוות דעת על מצבה הבריאותי של מיכל?
    שאלה נוספת מאיזה גיל מתחילים את התהליך הזה? מה שקורה כרגע זה שמיכל מטופלת גם אצל רופא שיניים פה בבש, הוא זה שנתן לנו פלטת האכלה, אנחנו כל שבועיים אצלו בביקורת וכל ביקור כמובן זה טופס 17... האם אנחנו יכולים מעכשיו להציף ולדרוש בדיקות ללא הטופס הארור הזה?
    תודה רבה מיטל.

    השבמחק
    תשובות
    1. מיטל- תודה על ההתייחסות שלך בפוסטים שלנו. זה משקף בעיניי את המשמעות הגדולה של הבלוג,וכל תגובה ותגובה היא משמעותית עבורי.
      בקשר לטופס17 אני יודעת להגיד לך מניסיון שזה עניין של קופה ואולי גם מזל...בקופח כללית לקח לי הרבה זמן ל"זכות" בטופס 17 והגעתי עד מנהל מחוז.כשדובר על מעקב שגרתי היה לי אישור שנתי לטופס והדפסתי טופס מהמחשב בבית,על בדיקות חריגות וטיפולים הייתי צריכה לעבור בירוקרטיה שלמה. עכשיו אנחנו משתייכים ל"מכבי" וכאן על כל בדיקה/טיפול המנהל במרפאה עצמה אליה אנחנו משתייכים דואג לאישור. מהפעם הראשונה חסכו ממני את כל הכאב ראש...וכן אדם שנולד עם שפה/חך שסוע זכאי לקבל טיפול שיניים אצל רופא המתמחה בכך כי לא כל רופא יודע איך להתמודד עם זה. הרופא המטפל אותו את בוחרת ואין להם סיבה לקבוע לך אחרת. אין סיבה שתוציאי שקל אחד מעבר לטופס17 עליו את משלמת.

      מקווה שעזרתי,איריס

      מחק
  6. שימו לב, כדאי לבדוק אם מגיעה לכם קיצבת נכות מבטוח לאומי עבור ילד שמתקשה באוכל. עד כמה שידוע לי אם יש לכם אישור מרופא ילדים על האכלה שאורכת מעל שעה ניתן לקבל קיצבה חודשים עד לתיקון הבעיה. שמעתי מזה רק לאחרונה כך שלי לא עזר אבל אולי לכם יעזור.
    בנוסף, כדי לייבש נוזלים באוזניים כדאי מאד לטפל ברפלקסולוגיה, לבן שלי ( בן 6, נולד עם חיך ושפה שסועים) זה עזר מאד.

    השבמחק
  7. מישהו יכול לומר לי האם ילד עם חיך שסוע יכול לקבל באופן פרטי יישור שיניים?

    השבמחק
  8. הי,
    לא ברורה לי שאלתך לגבי "לקבל באופן פרטי יישור שיניים" - אם זה באופן פרטי אז זה לא משהו שמקבלים אלא זה על חשבונכם.
    למיטב ידיעתנו וניסיוננו, ילד שנולד עם חך שסוע זכאי לקבל את כל הטיפולים הנוגעים ליישור שיניים על חשבון המדינה, במסגרת מרפאה המתמחה בתחום.
    מדובר במרפאות בבתי חולים (כגון מרפאת חך שסוע ברמב"ם שבה ניתן לקבל טיפולים אורתודונטיים ומרפאת השיניים באיכילוב שבה ניתן לקבל טיפולי שיניים אחרים).
    אם אתם נמצאים במעקב של צוות רב תחומי המטפל בחך שסוע באחד מבתי החולים, תוכלו לשאול שם על יישור שיניים וייתנו לכם פרטים והמלצות.
    בהצלחה,
    שירי, אימא של אוּרי

    השבמחק
  9. שלום לכן,שמי עמי ויש לי גם שפה וחייך שסועים ואני בן 53 האם אני זכאי להשתתפות קופת החולים (מכבי)בטיפול שיניים ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום עמי,
      ככל הידוע לי השתתפות המדינה בטיפולי שיניים היא לגבי ילדים עד גיל 18 (וגם זה משהו שנכנס רק בשנים האחרונות ולא היה פעם). אבל אם אתה רוצה להיות בטוח, שווה לבדוק מול הקופה או מול משרד הבריאות - לברר מהן הזכויות הכלולות בסל הבריאות בתחום זה.
      בהצלחה,
      שירי, אימא של אוּרי

      מחק